Louise Lamberth er seo-tekstforfatter, cand.mag. og forfatter til bøgerne Blog dig til synlighed - og salg samt Planlæg kunderejser, der hjælper flere - og sælger mere.
Test dig selv: Tror du på de 6 farlige myter om webtekst?
Jeg har været tekstforfatter siden 2009. Så jeg har nok hørt alle myter om webtekst ... Her er nogle stygge gengangere. Du tror ikke på dem – vel?
Myte 1:
”En hjemmeside med én side er nok til mig”
Godt for dig – men er du sikker?
Sådan en hjemmeside kan nemlig være udmærket. Men kun for nogle!
Så det er vigtigt, du overvejer, om den er god nok netop til din virksomhed.
For et website med kun en eller to sider kalder man for en visitkorthjemmeside.
Den er nemlig ligesom et visitkort: Det er dejligt at have et flot visitkort i lommen. Men visitkortet springer ikke op af lommen af sig selv!
Du skal selv dele dit visitkort ud til de rigtige mennesker.
Du skal med andre ord vide, hvordan du vil markedsføre dig offline. For din visitkorthjemmeside sælger ikke af sig selv!
Det kræver mere af din hjemmeside, hvis den skal skaffe nye kontakter og sælge døgnet rundt. Nemlig:
- Søgemaskineoptimerede salgstekster og blogindlæg
- Et nyhedsbrev
- Meget gerne virksomhedsprofiler på sociale medier, hvor du ofte markedsfører dig.
Myte 2:
”Søgeord gør ingen forskel. Kun brugeroplevelsen!”
Forkert!
Brugeroplevelsen betyder meget for Googleplaceringer. Men ikke alt.
Det er trods alt robotter, der placerer din hjemmeside i søgeresultaterne. Og robotter tænker ikke selv.
Derfor: Forvent ikke, at Google altid kan gætte, hvilke søgeord du gerne vil op på.
Du er nødt til at være lidt pædagogisk …
Derfor skal du have lavet en søgeordsanalyse til hver side på din hjemmeside. Desuden skal dine webtekster selvfølgelig optimeres til søgeordene.
Myte 3:
”Lange webtekster skræmmer folk”
Sludder og vrøvl. Hvis dine webtekster er skrevet rigtigt, er både mennesker og Google glade for lange webtekster.
For dine lange webtekster skal nemlig skrives sådan:
- En fængende overskrift, der frister til klik
- En teaser på 2-3 linjer, der opsummerer det vigtigste
- En tekst, der uddyber budskaberne – delt op i afsnit
- Flere calls to action undervejs: De fungerer som stoppesteder i teksten, hvor læseren kan stå af. Fx for at kontakte dig eller købe.
Myte 4:
”Det er gammeldags at blogge”
Niks. Tværtimod! Virksomhedsbloggen bliver mere og mere vigtig.
For vi shopper næsten alle sammen online. Derfor googler vi efter ydelser og produkter.
Men ikke nok med det. Vi googler også efter svar på spørgsmål, før vi køber.
Derfor går du glip af mange købelystne kiggere, hvis din blog ikke svarer på spørgsmålene.
Men du går sikkert også glip af Googleplaceringer.
Sådan bruger du bloggen til at komme op på Google:
- Brug Contentbeak til at undersøge, hvilke spørgsmål folk googler.
- Skriv en artikel om hvert af de relevante spørgsmål, der er mange søgninger på.
- Link fra blog til matchende salgstekst.
Myte 5:
”Vi behøver ingen forsidetekst. Kun et stort foto”
Sssh …. Det vil jeg helst ikke høre!
Jeg vil altid anbefale dig at have en lang seotekst på forsiden. Helst højt oppe på siden!
Hvis du ikke kan leve med det, må du placere teksten under det store foto.
Hvis det også er umuligt, må du nøjes med at optimere billeder og logo på forsiden til det ord, den skal ranke på. Desuden kan du linke fra undersider til forsiden på de vigtigste søgeord.
Myte 6:
”Gode tekster er nok. Hvad skal jeg med links udefra?
Desværre! Du kommer ikke uden om linkbuilding. Heldigvis betyder det ikke altid, at du skal have bunker af links.
Men du skal have en strategi, der sikrer dig nye gode links igen og igen.
Gode seo-tekster er stadig vejen frem ....
Derfor:
- Få lavet en søgeordsanalyse til hver tekst.
- Skriv dine webtekster – eller hyr en tekstforfatter.
- Byg interne links mellem sider på din hjemmeside. Det hjælper Google og mennesker med at finde rundt. Det skaber også en bedre brugeroplevelse, så folk bliver længere tid på hjemmesiden.
- Byg gode links til din hjemmeside udefra. Eller få en seohaj til at bygge links for dig.
Ingen risiko





